Shared by David Jeric Avelino

The first avocado I can think of were my father’s avocado shakes. He would blend them with evaporated milk, sugar, and ice. That was his favourite and mine. It has been years now since I’ve had one. Moreso now I eat them on toast like so many a hipster but I wonder how quickly they grow. Bamboo grows quickly. Those have seeds though, fruits. I remember the hard pits of avocados and the first times I tried to open one. I had no idea what I was doing but my hands bear the fruits of that memory. They learn and they age faster than me.

I miss writing with my hands. It is the only analog thing I don’t do anymore. From records to cassettes, and now to coffee. What is the difference between obsolescence and niche? Super 8 is still used. Film is still alive. Obsolete media is still here. It’s just transformed. I could tell many a story of the first time I experienced dead media. My first record: Bon Iver For Emma, Forever Ago with Caisha on Burnaby Mountain. That same year I inherited a Ricoh KR-5 Super and ruined my first couple rolls of film. The shot of me standing next to Kidlat Tahimik and his handmade “third-world” bamboo camera is an image that will forever exist only in memory. His name means Silent Lightning. I remember the warped MiniDV tapes with my schoolmates in the hallways of our editing suites, and the stringing together of cinema-spaghetti, the mess of hand developed 16mm film. Rolls, scratches, and all.

Death is about creation and in their death these media mean more than when they were alive. I am Anubis, creating from the living media of yesteryear. My life, filled with Books of the Dead. They haunt me as I keep them alive. I went to Germany with two things: my film camera and a craving for avocado toast. The first time I had it was my first morning after with Matt, in that post-cuddle sex glow. It’s what I fed Oliver on our first morning-after.

Recently my new roommate moved in to replace Oliver. She recently made bread, a first for anyone who has lived with me, and I took the opportunity to borrow an avocado from her too. Like always, I toasted the bread, took the knife and sliced it around the pit. With a hard strike and a twist I removed it and with the dull wide side I scooped slices, laying them flat onto the bread. Using a fork I crushed and smoothed out the fatty fruit, salt, pepper, and hot sauce. I still make it like Matt taught me. Maddie makes it very differently, whipping the avocado with lemon juice and yogurt. In return I loaned my new roommate my Canon A1 and taught her how to load it and shoot it. Every day she tells me how scared she is to fuck up the first roll. Every time I tell her it’s what the first roll is for.

El primer aguacate que recuerdo fueron los licuados de aguacate de mi papá. Los licuaba con leche evaporada, azúcar, e hielo. Era su favorito y el mío. Han sido años desde que me he tomado uno, más bien ahora ya me los como en pan tostado como tantos hipsters, pero me pregunto que tan rápido crecen, bambú crece rápido, pero esos tienen semillas, frutos. Recuerdo el duro hueso del aguacate la primera vez que intenté abrir uno, no tenía idea de que hacía y mis manos padecen del producto de ese recuerdo. Aprenden y envejecen más rápido que yo. 

Extraño escribir con mis manos. Es la única cosa análoga que ya no hago. De discos de vinilo a cassettes, y ahora el café. ¿Qué es la diferencia entre la obsolescencia y lo exclusivo? Super 8 todavía se usa, el celuloide sigue vivo, los medios obsoletos aquí siguen, solamente se transforman. Pudiera contar tantos cuentos de la primera vez que experimenté con medios muertos. Mi primer disco de vinilo: Bon Iver For Emma, Forever Ago con Caisha en Burnaby Mountain, ese mismo año heredé una Ricoh KR-5 Super y arruiné mis primeros rollos de celuloide. La toma de yo al lado de Kidlat Tahimik con su cámara “tercermundista” hecha a mano de bambú es una imagen que existirá siempre solamente en mi memoria. Su nombre significa Relámpago Silencioso. Recuerdo las cintas de MiniDV deformadas en compañía de mis compañeros en el pasillo de nuestros cuartos de edición, y de armar un espagueti-cinemático, el desorden de cinta de 16mm revelado a mano. Rollos, raspados y todo.

Muerte se trata de creación, y en su muerte estos medios significan más que cuando estaban vivos. Soy Anubis, creando con los medios vivos del antepasado, mi vida, llena de libros de la muerte, yo encantado mientras los mantengo vivos. Yo fui a Alemania con dos cosas: mi cámara de rollo y un antojo de pan con aguacate. La primera ves que lo tuve fue la primera mañana con Matt, en esa calidez después del sexo. Es lo que le di de comer a Oliver en nuestra primera mañana.

Recientemente mi nueva roomie llegó para reemplazar a Oliver. Ella recientemente hizo pan, la primera ocasión que ocurre con alguien que haya vivido conmigo, y tomé la oportunidad para pedir prestado un aguacate también. Como siempre, tosté el pan, agarré el cuchillo y corte alrededor del hueso, con una clavada fuerte y un giro, lo saque, y con el lado plano del cuchillo separe las rebanadas, acostándolas en el pan. Con un tenedor, embarré la carne suave, la sal, pimiento, y salsa picante. Todavía lo preparo como Matt me enseño. Maddie lo prepara de una forma muy diferente, batiendo el aguacate con limón y yogurt. Ha cambio le presté a mi nueva roomie mi Canon A1 y le enseñé como cargarla y dispararla. Cada día me dice cuanto miedo tiene de que va a joder el primer rollo. Cada vez le digo que para eso es el primero. 


Written and shared in English by David Jeric Avelino in the winter of 2021,
Translated into Spanish by Oscar Alfonso.
Escrito y compartido en inglés por David Jeric Avelino
en el invierno del 2021,
Traducido al español por Oscar Alfonso.